agv investeren?
parallax background

Quickscan Mobile Robots

Wel of niet investeren in AGV’s?

 

Is uw operatie geschikt voor inzet van Mobile Robots (AGV’s/AMR’s)?

Met de Jungheinrich Quickscan heeft u in slechts 10 stappen inzicht over
haalbaarheid en besparingspotentieel.

Quickscan Mobile Robots >

Heeft u elke vraag ingevuld? Wij nemen contact met u op om de haalbaarheid te bespreken en het besparingspotentieel te berekenen.

 

 

Goed personeel in de logistiek is schaars. Mede daardoor staan AGV’s flink in de belangstelling. Maar wanneer komt uw logistieke operatie in aanmerking voor AGV’s? We lopen de belangrijkste factoren door.

 

Automatisch geleide voertuigen (AGV’s)

Dat de vraag naar automatisch geleide voertuigen (AGV’s) toeneemt, heeft meerdere oorzaken. Allereerst zijn magazijnmedewerkers – met name goede heftruckchauffeurs – steeds lastiger te vinden, waardoor de arbeidskosten stijgen. Tegelijkertijd groeien de technologische mogelijkheden om standaard trucks in te zetten als AGV’s. Bijkomend voordeel: een AGV is veiliger, maakt minder schades en geeft een impuls aan de innovatie binnen het bedrijf.

AGV's voor pallettransport

AGV's lenen zich bij uitstek voor horizontaal transport van pallets met een sterk repeterend karakter. Denk aan het transport van pallets met gereed product van de productielijn naar het magazijn. Een heftruckchauffeur die honderd keer per dag deze afstand aflegt, vindt dat al snel monotoon en saai werk. Een AGV voert diezelfde rit ook na acht uur met onverminderde precisie en constante snelheid uit. Moet het voertuig een pallet op hoogte oppakken of wegzetten? Tot zes meter hoogte is dat geen enkel probleem, maar het grootste rendement levert een AGV op het horizontale vlak.

Constante stroom

Een andere belangrijke factor is het aanbod van pallets. Een AGV levert de beste prestaties bij een relatief constante goederenstroom, dag na dag, week na week, maand na maand. Het opvangen van pieken aan het eind van de dag of in het hoogseizoen is niet zijn sterkste punt en het tijdelijk inzetten van een extra voertuig is vaak niet rendabel.

AGV's en meerploegendiensten

Een AGV is daarnaast vooral geschikt voor bedrijven die werken in een twee-, drie- of zelfs vijfploegendienst. Hoe meer ploegen, hoe groter de besparing op arbeidskosten. Dat geldt zeker voor bedrijven die veel geld kwijt zijn aan toeslagen voor het werken in nacht- en weekenddiensten.

AGV is niet altijd de juiste oplossing

Sommige bedrijven transporteren geen pallets, maar rolcontainers, big bags, bakken, dozen of andere types ladingdragers. De gangbare AGV-oplossingen zijn daarvoor minder geschikt. Deze oplossingen zijn immers gebaseerd op de standaard magazijntrucks, waarvan het ontwerp volledig is afgestemd op de handling van pallets. Juist de inzet van deze standaard, seriematig gebouwde trucks maakt AGV’s financieel aantrekkelijk.

Ruimte op de vloer

De omgeving is een derde belangrijke factor bij de aanschaf van AGV’s. Allereerst heeft een AGV meer manoeuvreerruimte nodig dan een manuele hef- of magazijntruck. Dat heeft alles te maken met de wettelijk verplichte veiligheidseisen die voor elke AGV gelden. Terwijl een reachtruckchauffeur in een gangpad voldoende heeft aan een speling van tien centimeter, geldt voor een autonoom rijdende truck een speling van vijftig centimeter. Die extra speelruimte is nodig om te garanderen dat de veiligheidssensoren alle obstakels daadwerkelijk detecteren.
Daarnaast heeft een vlakke, gladde vloer de voorkeur. Voert het traject over een oneffen vloer, bijvoorbeeld bij de overgang tussen twee ruimtes? Of dient het voertuig een buitenterrein over te steken? Dat komt de inzetbaarheid niet ten goede. Ook in koel- en vrieshuizen zijn de inzetmogelijkheden van een AGV beperkt in verband met condensvorming op de sensoren.

Terugverdientijd van een AGV

Tot slot: een AGV vergt samen met de benodigde infrastructuur, software en licenties een behoorlijke investering. In theorie is het mogelijk om bestaande magazijntrucks om te bouwen tot autonoom rijdende voertuigen, maar dat is alleen mogelijk bij de nieuwste generatie trucks. In de meeste gevallen is het financieel voordeliger – met name ook gelet op de levensduur van de trucks - om nieuwe machines aan te schaffen die al in de fabriek zijn voorzien van de benodigde sensoren en navigatietechnologie en als geheel CE-gecertificeerd worden uitgeleverd. Met de juiste omstandigheden is dat een aantrekkelijke investering, maar wel één die gepaard gaat met een realistische terugverdientijd die vaak wat langer is dan één of twee jaar.