CEVA hoogbouwtruck banner

Semi-automatisch orderpicken bij CEVA

Productiviteit verhogen en fouten elimineren

De uitgangssituatie

  • Filters en voedingen worden op pallets opgeslagen in een hoogbouwmagazijn. Het magazijn is 11 meter hoog, heeft 15 gangen en 19.100 palletplaatsen. De in- en uitslag van de pallets wordt uitgevoerd door vijf EKX orderpick-/combi-trucks
  • De in- en uitslagopdrachten worden door een warehousemanagementsysteem (WMS) naar de truckterminals doorgestuurd. Om pickfouten te elimineren, worden de pallets, stellingen en overdrachtspunten gescand, soms zelfs meermaals.
  • In verband met de dimensies van het pand, heeft het magazijn lange gangpaden. Zoeken en scannen kost te veel tijd.
  • De hoge snelheid van de trucks kan niet volledig worden benut. De efficiency van het magazijn is daarom niet ideaal.
  • De trucks werken al in twee ploegendiensten; er leek geen ruimte voor een verdere capaciteitsverhoging te zijn.
  • Verschillende bestuurders scoren verschillende tijden voor hun werkzaamheden. Het zoeken naar palletplaatsen werkt de vermoeidheid van de bestuurder in de hand.

Versnellen en optimaliseren van intralogistieke processen

  • Efficiëntere logistiek operatie, zonder wijzigingen aan de inrichting of het WMS.
  • Behoud van procesbetrouwbaarheid.
  • Realiseren van een standaard productiviteitsniveau voor elke bestuurder.
  • Verminderen van de stress van bestuurders.

Direct antwoord op uw vraag


Ik wil graag een vrijblijvend oriëntatie gesprek

Neem contact met ons op of bel 0172 44 6789.

Semi-automatisering van de orderpick-/combi-trucks RFID-transponders in de grond geven de trucks voortdurend informatie over de actuele locatie. In- en uitslagopdrachten van het WMS worden via de Logistieke Interface op de truckterminal direct naar de truckcontroller gestuurd. De orderpicktruck weet daardoor naar welke locatie hij moet bewegen. De chauffeur hoeft slechts een hef- en rijcommando te geven. De orderpicktruck positioneert met uiterste precisie voor de juiste palletlocatie, voert de in- of uitslagopdracht uit en bevestigt vervolgens zelfstandig de opdracht door de verschillende controles van het WMS te doorlopen.

Voordelen van semi-automatisch orderpicken

Hogere productiviteit

  • Automatisch en nauwkeurig positioneren voor de palletlocatie opgegeven door het WMS. Navigeren via de snelste route met optimale acceleratie en afremmen – de maximale snelheid van de truck kan volledig worden benut.
  • Geen zoeken of backtracking.
  • Geen handmatig scannen bij in- en uitslag.

Hoge betrouwbaarheid, elimineren van fouten

  • Geautomatiseerde processen zorgen voor een kleinere kans op fouten.
  • In- en uitslag altijd op de juiste locatie.
  • Het WMS is altijd up-to-date.

Eenvoudige integratie

  • Eenvoudige integratie in IT-omgeving met de Logistieke Interface. Geen wijzigingen nodig aan het WMS.
  • Geen wijzigingen nodig aan magazijninrichting.

Flexibiliteit en autonomie verhogen productiviteit

"Met de semi-automatisering zijn de chauffeurs meer ontspannen en wordt tegelijk een consistente, hoge omslag bereikt. De precieze, soepele positionering voorkomt beschadiging aan zowel stellingen als goederen. We hoefden niets te wijzigigen aan de bestaande stellingen en softwaresystemen. Jungheinrich heeft het systeem bovendien zeer professioneel geïmplementeerd,” zegt Robert Gruber, Contract Manager bij CEVA Logistics.

Bent u op zoek naar nog concretere informatie over deze referentie?

Maak direct een afspraak met onze adviseur voor een oriënterend gesprek.