Zodra een bestelling in het online winkelmandje is bevestigd, start in één van de grootste magazijnen van de Amerikaanse webwinkel het bestelproces. In Werne, Duitsland, verwerken 1700 medewerkers, op een oppervlakte van ongeveer 138.000m², dagelijks bijna 1,8 miljoen bestellingen die dezelfde dag, of een dag later, worden bezorgd.
Senior Operations Manager Lucius Hartje werkt naast het behalen van de dagelijkse doelstellingen, ook aan het vergroten van de effectiviteit van orderpicken. “Momenteel huren we een magazijn waar onze medewerkers grote afstanden overbruggen en zware items tot 200kg vervoeren. Niet alleen zijn deze transporten fysiek zwaar en inefficiënt voor onze orderverzamelaars, ook zijn ze voor ons van weinig toegevoegde waarde.” Daarom zocht Hartje samen met zijn team naar een manier om het vervoer van pallets naar de werkstations te automatiseren.
“Ons magazijn ontwerp is flexibel en daarom zochten wij naar een automatiseringsoplossing die meebeweegt, bestaande routes gebruikt en veilig samenwerkt met ons personeel”, licht Hartje toe. Het automatische systeem van Jungheinrich, met vijf AGV’s, blijkt de oplossing.
Naast de technische implementatie van de automatiseringsoplossing biedt Jungheinrich ook een training aan voor de medewerkers van Hartje. “We gaven instructies over hoe de orderverzamelaars de AGV’s zo makkelijk mogelijk kunnen gebruiken. Orders worden op geautomatiseerde volgorde ontvangen en verstuurd en onze Interface software maakt het mogelijk om de AGV’s te bedienen met tablets. Het automatische systeem functioneert autonoom van het WMS, namelijk via een eigen server en een bestaande WLAN-infrastructuur”, legt Irene Pichlmaier, product manager bij Jungheinrich Logistics Systems, uit.
In de eerste drie maanden overbrugde de AGV al 2.500 kilometers. Hartje: “Niet alleen hebben onze medewerkers geleerd om met het systeem te werken, ze zien ook hoe harmonieus het proces verloopt. Ook neemt de AGV een deel van de fysieke stress bij de orderpickers weg. En als er een probleem is, of als we de truck voor een andere taak nodig hebben, kunnen we de truck op elk moment manueel inzetten. We kijken nu of we het systeem ook in onze andere magazijnen kunnen implementeren.”