Het oude magazijn met brede gangpaden had een capaciteit van slechts 2.500 pallets. Om de grotere productie te kunnen verwerken en snel en efficiënt op toekomstige veranderingen te kunnen reageren, moest de nieuwbouw de opslag van half- en gereedproduct structureren. Orders van het bestaande ERP-systeem moesten voortaan digitaal worden verwerkt. Tegelijkertijd moest de in- en uitslag in hoge mate worden geautomatiseerd. Voor de toekomst moet een volledige automatisering mogelijk zijn. De aansluiting van het bestaande ERP-systeem op het nieuwe systeem is essentieel.
leverde een daarop aansluitende oplossing met semi-automatische smalle gangentrucks, truckterminals en magazijnstellingen. De smalle gangentrucks rijden half-automatisch in de gangen naar de palletplaats. Door het scannen van de pallet bij iedere handeling wordt de volgende opdracht door het WMS aan de truck doorgegeven. De Logistieke Interface van Jungheinrich verzorgt de communicatie tussen het WMS enerzijds en de truck anderzijds. Het WMS stuurt de volgende locatie naar de truck en de bestuurder rijdt semi-automatisch daar naartoe. Het bestaande WMS is het leidende systeem op de truckterminal van de bestuurder. De Logistieke Interface wordt alleen op de achtergrond uitgevoerd.
Met deze integrale oplossing ligt er een optimale basis voor de toekomst: "Het halfautomatisch rijden naar en positioneren voor de palletplaats heeft het werk van de bestuurders verlicht. Er hoeft ook niet meer te worden gezocht. De productiviteit in het magazijn is aanzienlijk toegenomen door de routes te optimaliseren en dankzij het efficiënte gebruik van de ruimte. We zijn zeer tevreden over de samenwerking, de uitvoering van het project en de ondersteuning door de servicedienst van Jungheinrich. Onze eisen zijn optimaal omgezet," zegt Matthias Ewald.