

Henkel kiest voor efficiënt, duurzaam hoogbouwmagazijn
Henkel werd opgericht in 1876 en is met zijn merken en technologieën uitgegroeid tot een wereldleider op drie terreinen: wasmiddelen, schoonheidsverzorging en lijmtechnologieën. Bekende merken onder de vlag van het concern zijn Persil, Schwarzkopf en Pritt. Henkel heeft zijn hoofdkantoor in Düsseldorf en heeft momenteel 47.000 mensen in dienst, waarvan 80% buiten Duitsland. Voor de bovengenoemde sectoren is het bedrijf marktleider in Rusland, met een jaaromzet van € 336 miljoen.
De uitdaging
Henkel wilde het logistieke proces optimaliseren met de bouw van een hoogbouwmagazijn in het Russische Perm. De winterse omstandigheden bleken een van de grootste uitdagingen tijdens de uitvoering van het project. Een strakke en nauwkeurige coördinatie, strikte naleving van deadlines en creatieve oplossingen, die voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, waren cruciaal.
De oplossing
Het door Jungheinrich gerealiseerde logistiek centrum heeft een oppervlakte van 12.500 m2. Het hoogbouwmagazijn heeft een opslaghoogte van 26 meter en biedt plaats aan zo’n 20.000 pallets, die over tien niveaus in kanalen worden opgeslagen. Jungheinrich implementeerde tevens zijn eigen WMS (Warehouse Management Systeem), dat garant staat voor een vlekkeloos proces; 24 duur per dag, 7 dagen per week. Het Jungheinrich WMS beheert zowel de handmatige als de automatische processen in het magazijn.
Het resultaat
Het nieuwe, efficiënte logistiek centrum heeft de logistieke keten van Henkel beduidend duurzamer gemaakt. Leveringsroutes zijn met enkele honderdduizenden kilometers verkort, terwijl CO2-uitstoot met 366 ton per jaar is verminderd. Het Jungheinrich WMS maakt zowel het dynamisch beheren van het pickproces mogelijk, als het aanpassen van het replenishment proces aan de wensen van de klant.