AGV referentie MAN
parallax background

MAN bespaart tijd

met AGV’s in combinatie met RFID

Bedrijfsautofabrikant MAN beschikt in Salzgitter over een fabriek met een totale oppervlakte van ruim één miljoen vierkante meter. Op deze locatie in de Duitse deelstaat Nedersaksen maakt het bedrijf onderdelen voor zijn vrachtauto’s en bussen. De schaalgrootte en de complexiteit op de vloer zorgt voor grote uitdagingen in intern transport.

Magazijn automatiseren voor meer flexibiliteit

De fabriek is opgedeeld in twaalf bewerkingscentra, waar verschillende ingangsmaterialen worden verwerkt tot verschillende voertuigonderdelen. De medewerkers van MAN waren tot voor kort elke dag opnieuw veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste ingangsmaterialen en het transporteren daarvan naar de juiste werkplek. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een schaalbaar en flexibel automatisch transportsysteem. “Dat hebben we gevonden bij Jungheinrich”, stelt teamleider Walter Schwarze van MAN.

AGV met lithium-ion accu

De AGV bestaat uit een stapelaars die door Jungheinrich is omgebouwd tot een autonoom rijdend voertuig: de ECR 215a. Omdat het voertuig is voorzien van een laserscanner, kan het aan de hand van reflectoren op wanden en stellingen zijn eigen weg door de hallen van MAN vinden. De medewerkers lopen geen gevaar; als een voetganger of voertuig in het vizier komt, stopt de AGV meteen.

Extra voordeel biedt de lithium-ion accu waarmee de AGV is uitgerust. Als de medewerkers pauzeren en het werk stilligt, kan de accu tussentijds worden opgeladen. Daardoor kan de machine continu blijven draaien, 24 uur per dag en 6 dagen per week.

Real-time overzicht dankzij WMS

Het transport tussen het magazijn met ingangsmaterialen, de twaalf bewerkingscentra en het magazijn met eindproducten wordt nu volledig automatisch verzorgd door een AGV. Elke opdracht start zodra een medewerker op één van de twaalf bewerkingscentra de barcode van het benodigde materiaal scant. De AGV haalt vervolgens het materiaal op en levert dat feilloos af op de betreffende locatie.

Tussen de vorken van de AGV is een RFID-reader gemonteerd. Dit apparaat is in staat om alle met RFID uitgeruste ladingdragers te identificeren. Via Logistics Interface, het middleware-systeem van Jungheinrich, wordt automatisch in het warehouse management systeem van SAP vastgelegd welke ladingdrager op welke locatie wordt afgezet. Goederen kwijtraken is vrijwel onmogelijk geworden.