AMR Jungheinrich
 

Automatisering naar nieuw niveau

Meer mogelijk met AMR

Als gevolg van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt groeit de belangstelling in geautomatiseerd mobiel intern transport. Ook de behoefte aan verdere logistieke optimalisatie, een hogere efficiency en een continue technologische doorontwikkeling dragen bij aan de opmars van computergestuurde oplossingen. AGV’s zijn al lang niet meer het enige antwoord op de toenemende vraag, de autonome mobiele robots maken hun opmars. Moderne voertuigen zijn intelligenter, betaalbaarder én flexibeler.

Wie (delen van) het mobiel intern transport op de productievloer of in het warehouse wilde automatiseren, was jarenlang toegewezen op automatisch geleide voertuigen, kort AGV’s. Een voorspelbare en betrouwbare oplossing. De AGV’s positioneren nauwkeurig en zijn continu inzetbaar. Conventionele AGV’s hebben echter één nadeel: ze zijn niet heel flexibel. Een conventionele AGV volgt altijd de onboard navigatie. Met andere woorden: er wordt een vooraf geprogrammeerde route gevolgd.

Onmisbaar in de logistiek

AGV’s worden al meer dan een halve eeuw ingezet en zijn niet meer weg te denken in de logistiek. Maar ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en ook al worden ze in de volksmond soms nog steeds AGV’s genoemd; steeds vaker betreft het een AMR. AMR staat voor autonome mobiele robot.

Natuurlijk navigatie

Net als de AGV is een AMR een computergestuurde, mobiele lastdrager. De toegepaste technologie is echter anders. Het belangrijkste verschil zit hem in de navigatie. Waar bij AGV’s meestal lasernavigatie wordt ingezet, maken AMR’s gebruik van natuurlijke navigatie. Met behulp van moderne technologieën, zoals SLAM (simultaneous localization and mapping), camera’s en zelfs microfoons voor lichaamsgeluid, vergelijkt een AMR de actuele omgeving met de virtuele omgeving die in de boordcomputer is geladen. Zo creëert de robot inzicht in de omgeving en is de AMR in staat om autonoom te navigeren. Indien nodig of wenselijk wordt de route zelfstandig aangepast.

Minimaal benodigde infrastructuur

AMR’s zijn dus intelligenter en flexibeler. En er is nog een belangrijk voordeel: de benodigde infrastructuur is minimaal. Wijzigingen in het proces kunnen eenvoudiger worden doorgevoerd. Zonder dat hiervoor operaties moeten worden stilgelegd of routes fysiek moeten worden aangepast. Er kan makkelijker worden op- of afgeschaald. Een software-update – al dan niet over the air – is al voldoende. Mede daardoor is een AMR, ondanks alle intelligentie, eerder rendabel. Dankzij de intelligente technologie kan een AMR bovendien probleemloos worden ingezet in werkomgevingen waar ook mensen werken. Extra beveiliging is niet nodig.

AMR of AGV? Afhankelijk van de inzetsituatie

Betekent de opmars van AMR’s dan ook het definitieve einde van de AGV? Nee. Natuurlijk ontwikkelen ook AGV’s zich meer richting de intelligente, natuurlijk navigatie, en worden ze in dat opzicht misschien meer en meer AMR’s. Maar er zullen verschillen blijven als het gaat om de inzetsituaties.

Waar een AMR doorgaans niet meer dan 1.000 kg transporteert, verplaatsen AGV’s moeiteloos lasten die vele malen zwaarder zijn. Een AGV kan de last bovendien tot elke gewenste hoogte heffen, waarmee een geautomatiseerde in- en uitslag mogelijk is. Een AMR is daarentegen juist interessant voor een horizontale transportinzet, zoals het zogeheten ‘underload transport’ – waarbij de robot onder een last rijdt en deze vervolgens naar de gewenste locatie verplaatst – en voor goods-to-person orderpicking.

Nieuw niveau automatisering

Het is juist de combinatie van AMR’s en AGV’s die intralogistieke processen naar nieuwe niveaus van automatisering tilt. Een veelzijdige systeemoplossing biedt de flexibiliteit die essentieel is voor moderne supply chains. Met passende automatisering voor de verschillende deelprocessen kunnen goederen sneller, efficiënter en zonder fouten worden verzameld en verzonden. Bovendien maakt de mix van innovatieve robotica en ‘klassieke’ AGV’s, verdere optimalisatie op een later tijdstip eenvoudig mogelijk.

Gecombineerd of niet, feit blijft dat computergestuurd mobiel intern transport slimmer, flexibeler en daarmee onder de streep voor steeds meer inzetsituaties aantrekkelijk wordt.