Jungheinrich maakt orderpickproces efficiënter, waardoor New Wave in staat is om met hetzelfde aantal mensen 25 procent meer orders te verzamelen. Nu alle picks direct in het warehouse management systeem (WMS) worden verwerkt, heeft de supervisor bovendien meer inzicht in de voortgang van de operatie.

parallax background

Digitalisering bij New Wave

Meer orders minder fouten

New Wave Textiles levert promotiekleding, bedrijfskleding en sportkleding van merken als Clique, Jobman en Craft. Sinds het najaar van 2015 gebeurt dat vanuit een nieuw warehouse op industrieterrein Lage Weide in Utrecht. De reden voor de nieuwbouw: ruimtegebrek. De omzet van New Wave, onderdeel van een Zweedse multinational, groeit tot de dag van vandaag elk jaar met 15 tot 20 procent.

Uitdaging

Ook in het nieuwe warehouse was het orderpickproces van New Wave een papieren operatie. De medewerkers waren gewend om een stapeltje picklijsten te pakken en die naar eigen inzicht af te werken. Na terugkeer van hun ronde door het warehouse waren ze zelf verantwoordelijk voor het verpakken en verzendklaar maken van de verzamelde artikelen. Een grote valkuil, constateert New Wave achteraf: een volledige order laten verzamelen, verpakken en verzendklaar maken door één medewerker is vragen om moeilijkheden. De foutmarge was groot.

New Wave besloot het verzamelen en verpakken van artikelen uit elkaar te trekken en daarvoor verschillende medewerkers in te zetten. De inpakmedewerkers kregen tevens de opdracht om de volledige order nog eens handmatig te controleren. Dat leidde weliswaar tot een lagere foutmarge, maar leverde ook een nieuw knelpunt op. De handmatige controles leverden enorm veel vertraging op in de operatie. Met het toenemende aantal orders begon dat steeds meer te knellen.

Onze oplossing

Orderpicktrucks met truckterminals

New Wave nam een cruciale beslissing: digitalisering van het orderpickproces. Jungheinrich heeft de zes laagheffende en twee hoogheffende orderpicktrucks voorzien van een heftruckterminal met touchscreen. Naast elke terminal hangt een labelprinter en een draadloze handscanner, die via bluethooth communiceert met de terminal. Met hulp van deze apparatuur wordt het orderpickproces volledig digitaal aangestuurd. De picklijsten die voorheen werden uitgeprint, verschijnen nu op het scherm van de terminal.

Het vernieuwde orderpickproces start met het uitprinten van een verzendlabel. Die wordt bevestigd aan de blauwe bakken waarin de artikelen worden verzameld. Vervolgens gaat de medewerker naar de eerste picklocatie die het scherm toont. Daar scant hij de barcode van zowel de picklocatie als het artikel en pakt hij het juiste aantal artikelen. Als de pick is afgerond, toont het scherm automatisch de volgende picklocatie. Als op deze manier de hele order is afgerond, hoeft de inpakmedewerker de artikelen alleen nog maar in een doos te stoppen en het verzendlabel daarop te plakken.

Het resultaat

Door de overstap op barcodescanning zijn de handmatige controles door de inpakmedewerkers niet langer nodig. Omdat ook het orderpickproces efficiënter verloopt, is New Wave in staat om met hetzelfde aantal mensen 25 procent meer orders te verzamelen. Nu alle picks direct in het warehouse management systeem (WMS) worden verwerkt, heeft de supervisor bovendien meer inzicht in de voortgang van de operatie.

New Wave is dermate tevreden, dat het bedrijf overweegt om barcodescanning in te zetten voor andere processen zoals goederenontvangst en retourenverwerking. Ook elders binnen het bedrijf is interesse ontstaan in deze digitale transformatie. Het resultaat is dat de hardware van Jungheinrich ook in andere Europese warehouses wordt geïmplementeerd.