

Smalle gangen magazijn
25% meer efficiëntie met smalle gangen trucks
Wie alles uit zijn smalle gangen truck wil halen, zal bij elke rit de optimale rijweg moeten kiezen. Vrijwel altijd is dat een diagonale beweging, maar wanneer moet de chauffeur die inzetten? Met de module magazijnnavigatie hoeft hij daar niet meer over na te denken. Daardoor stijgt de efficiëntie met maximaal 25 procent.

Zo haalt u optimaal rendement uit uw smalle gangen truck
Een smalle gangen truck besturen vergt enige behendigheid; één tel te vroeg of te laat starten met heffen gaat direct ten koste van de efficiëntie. Door diezelfde truck te voorzien van magazijnnavigatie, kiest de truck altijd de meest optimale rijweg op zijn pad naar de volgende bestemming. De chauffeur hoeft niet meer op zijn heftruckterminal te kijken voor de volgende opslaglocatie of na te denken over de diagonale beweging. Een vingerbeweging is voldoende om de truck het werk te laten doen.
Stijging efficiëntie
Door inzet van magazijnnavigatie stijgt de efficiëntie in het smalle gangen magazijn met minimaal 15 procent, in sommige gevallen oplopend tot maar liefst 25 procent. Dat is niet alleen het resultaat van de optimale rijweg die de smalle gangen truck aflegt. De efficiëntie stijgt ook omdat de chauffeur geen tijd meer verliest met het zoeken naar de juiste opslaglocatie of het manoeuvreren op de laatste millimeters. Hij hoeft zich alleen nog maar te concentreren op zijn kerntaak: het in- en uitslaan van pallets of het verzamelen van producten. De rest doet de truck - snel, efficiënt en foutloos.
Smalle gangen truck koppelen aan WMS
Hoe werkt magazijnnavigatie? Door optimaal gebruik te maken van de transponders in de vloer. Die sturen de truck niet alleen de juiste richting op, maar geven met een nauwkeurigheid van enkele millimeters ook de horizontale positie in het gangpad aan. Als de truck vervolgens de coördinaten van de doellocatie ontvangt, kan de kunstmatige intelligentie in de navigatiemodule razendsnel uitrekenen hoe de optimale beweging van de truck eruit moet zien.
De doellocatie ontvangt de truck van het warehouse management systeem (WMS), dat de inslag-, uitslag- en orderpickopdrachten naar de heftruckterminal stuurt. De navigatiemodule vertaalt de betreffende opslaglocaties in coördinaten en stuurt die naar de truck. Zodra de chauffeur een opdracht heeft afgerond en bevestigd via de truckterminal, ziet hij op het display of de truck vooruit of achteruit moet rijden. Hij hoeft dan alleen nog maar de rijhendel in de juiste richting te bewegen.
Smalle gangen truck binnen twee jaar terugverdiend
Magazijnnavigatie is geschikt voor alle Jungheinrich smalle gangen trucks: voor de verticale orderpicktrucks uit de EKS-serie, maar ook voor de trucks uit de EKX-serie die voornamelijk worden ingezet voor het verplaatsen van pallets. De terugverdientijd is afhankelijk van de omvang van de operatie en de wijze waarop de machines worden ingezet. In situaties met relatief veel gangwissels is de tijdwinst naar verhouding minder groot; de navigatiemodule levert immers vooral profijt op bij het rijden in een gang, niet tussen twee gangen. Maar ook in magazijnen met één of twee smalle gangen trucks is de investering van de navigatiemodule vrijwel altijd binnen twee jaar terugverdiend.
In een handomdraai geactiveerd
Wat bijdraagt aan de korte terugverdientijd, is dat de laatste generatie smalle gangen trucks al zijn voorbereid op magazijnnavigatie. In een handomdraai is de module op deze machines geactiveerd. Dankzij de Jungheinrich Logistic Interface is ook de koppeling met het WMS geen probleem. Sinds de introductie van magazijnnavigatie zijn via deze middleware al meer dan duizend koppelingen met negentig verschillende WMS-systemen gerealiseerd. Aanpassingen in die WMS-systemen waren daarvoor niet of nauwelijks nodig. Kortom: ook praktisch gezien bestaan geen belemmeringen om snel te starten met magazijnnavigatie.

De navigatiemodule is te activeren op onze smalle gangen trucks en hoogbouwtrucks, zoals de EKX.