Solupharm Dr. Tobias Schoenberg
parallax background

De toekomst in met automatisering

Solupharm investeert in geautomatiseerd smalle gangen magazijn

Het smalle gangen magazijn van Solupharm wordt voortaan bediend door twee automatische smalle gangen trucks. Als grootste voordeel van het nieuwe opslagsysteem noemt het farmaceutische bedrijf de grote mate van efficiëntie, waardoor medewerkers meer tijd krijgen voor andere taken. Daarnaast heeft Solupharm proceskwaliteit een belangrijke impuls gegeven: de kans op verwisseling van pallets of fouten bij verzending zijn tot nul gereduceerd.

Als producent van steriele injectie- en infusiepreparaten is Solupharm gebonden aan de strenge richtlijnen voor Good Manufacturing Practice (GMP). De investering in een geautomatiseerd magazijn stelt het farmaceutisch bedrijf uit het Duitse Melsungen beter in staat om aan die richtlijnen te voldoen. “Dankzij automatisering zijn onze medewerkers niet langer gebonden aan strikt operationele processen”, verklaart Tobias Schönberg, manager van het productiemagazijn van Solupharm. “In plaats daarvan kunnen wij hen selectievere taken geven, denk aan de administratieve taken, die gepaard gaan met de controle van inkomende goederen. Wij kunnen nu kwaliteitscontroles volgens de GMP-richtlijnen uitvoeren zonder ons team te hoeven uitbreiden.”

Nooit meer opladen of wisselen

De automatisering bestaat uit twee autonoom rijdende smalle gangen trucks van Jungheinrich, type ETXa. Deze machines bedienen een magazijn met vier 35 meter lange gangen, die ruimte bieden aan de halffabricaten en eindproducten. De ETXa-trucks verzorgen de in- en uitslag van pallets tot een maximale afzethoogte van zes meter. De capaciteit: 25 dubbelspelen per uur. “Voorheen beschikten we over een bredegangenmagazijn met reachtrucks, maar met deze oplossing kunnen we veel efficiënter werken”, vertelt Schönberg.
Een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie levert de energievoorziening, waarvoor stroomrails aan de stellingen zijn bevestigd. Dat maakt het mogelijk de machines 24 uur, 7 dagen in de week in te zetten zonder ze te moeten stilzetten voor het opladen of wisselen van tractiebatterijen. Daarnaast zijn de machines voor fijnpositionering uitgerust met een automatisch besturingssysteem, dat wordt gevoed door sensoren op de vorken. Omdat alle bewegingen gecontroleerd worden uitgevoerd, is Solupharm verzekerd van twee smalle gangen trucks met optimale rij- en hefsnelheden en gangwissels.

‘Dankzij automatisering is het aantal productschades en fouten nagenoeg tot nul gedaald.’ Tobias Schönberg, Manager Productiemagazijn

Minder fouten door digitalisering

Sinds de oplevering is het aantal productschades en fouten in het geautomatiseerde magazijn tot nagenoeg nul gereduceerd. Dat is mede te danken aan de barcodescanners op de trucks, die automatisch de barcodes op ladingdragers scannen. De scanners zorgen samen met een Warehouse Control System voor een waterdicht proces. “Dat stelt ons in staat om te controleren of de inslag-, uitslag- en verplaatsingsopdrachten consistent verlopen. Dat voorkomt dat goederen worden verwisseld of dat dure fouten ontstaan bij het laden van onze kostbare goederen”, zegt Schönberg.
Het WCS ontvangt de in- en uitslagopdrachten van het ERP-systeem van Solupharm. De software verdeelt de opdrachten vervolgens via WLAN over beide smalle gangen trucks. Door het proces op deze manier te automatiseren, is Solupharm verzekerd van een permanente beschikbaarheid.

Uiterst flexibele oplossing

Niet alleen de in- en uitslag is geautomatiseerd, maar ook de aan- en afvoer. Conveyors transporteren de goederen via een contourcontrolestation naar het magazijn. Daar worden ze geplaatst op een traversewagen, die de goederen transporteert naar een van de acht kettingbanen die voor elke stellingrij zijn gemonteerd. De smalle gangen trucks pakken met hun draaibare vorkenbord de pallets op om ze weg te zetten op de toegewezen opslaglocatie. Bij uitslag leggen de pallets de omgekeerde weg af. Als het gaat om eindproducten, dan worden die via conveyors direct naar de expeditieruimte gebracht. Halffabricaten gaan eerst naar de eindverpakkingslijn, waarna ze weer in het magazijn worden opgeslagen, tot ze worden verzonden.
Opvallend is de noodtoegang die in het smalle gangen magazijn is aangebracht. Als een storing optreedt in het conveyorsysteem of het besturingssysteem, of als onderhoud is gepland, kan het magazijn via deze alternatieve toegang manueel worden bediend. Vorkheftrucks kunnen pallets via deze toegang afzetten en oppakken. Schönberg prijst deze flexibiliteit: “Normaal gesproken is het niet geoorloofd dat mensen zich in het magazijn bevinden zolang dat in bedrijf is. Het magazijn is daartoe afgeschermd met een toegangscontrolesysteem. Maar in een noodgeval kan één smalle gangen truck in combinatie met een heftruck de hele operatie in het magazijn overnemen.”

Positieve ervaring

Schönberg benadrukt de goede samenwerking met Jungheinrich. “Jungheinrich heeft zich laten zien als een uiterst flexibele partner. Neem als voorbeeld het moment waarop de vraag ontstond – toen het project al in een vergevorderd stadium was – of we een geconditioneerd magazijn moesten opzetten. Daarover bestond lange tijd twijfel, omdat de vraag naar geconditioneerde producten erg wisselvallig is. Jungheinrich heeft één van de vier gangen in het magazijn nu zo ingericht, dat we die in een later stadium alsnog als koelcel kunnen inzetten. Ook als we in de toekomst meer in- en uitslagcapaciteit nodig hebben, zijn we daarop voorbereid. In dat geval kunnen we het aantal smalle gangen trucks eenvoudig verdubbelen tot vier stuks”, zegt Schönberg.