

AGV’s met lasernavigatie
bieden UVEX meer flexibiliteit

UVEX Safety Group levert persoonlijke beschermingsmiddelen aan de industrie. De logistiek is sinds 2008 exclusief ondergebracht bij UVEX Safety Logistics. Deze logistiek dientverlener verstuurt dagelijks vanuit het distributiecentrum in Schwabach, dichtbij Nürnberg, 2500 tot 3000 orders, variërend van kleine reserveonderdelen tot grote exportorders met volumes die oplopen tot 200 m3.
Nieuw automatisch transportsysteem
In het warehouse in Schwabach reden al twee automatisch geleide voertuigen (AGV’s) van een andere leverancier. Deze inductiegeleide voertuigen, uitgerust met rollenbanen, hadden één groot nadeel: de exact vastgelegde routes met slechts twee afzetposities konden moeilijk worden aangepast. Bovendien zaten beide voertuigen dankzij de groeiende volumes al snel aan de grenzen van hun capaciteit. UVEX Safety Logistics was genoodzaakt om op zoek te gaan naar een nieuw automatisch transportsysteem.
AGV’s in smalle gangen magazijn
Jungheinrich heeft twee AGV’s van het type ECR 215a geleverd. De lasernavigatie zorgt ervoor – geholpen door reflectoren aan stellingen en wanden - dat beide AGV’s met hoge precisie opereren en de ladingdragers tot op de millimeter nauwkeurig afzetten. Voor de aansturing maakt UVEX Safety Logistics gebruik van Logistics Interface, dat ook de koppeling met de barcodescanner en de gegevensuitwisseling met de andere systemen van UVEX verzorgt.
AGV’s met nauwkeurige precisie
De voertuigen brengen de goederen direct naar de verzendafdeling of naar een smalle gangen magazijn dat dient als bufferopslag. Op de verzendafdeling zijn tien afzetposities gecreëerd, die gerangschikt zijn volgens een visgraatpatroon. In het smalle gangen magazijn zijn achttien afzetposities aan de kopzijde van de stellingen ingericht, maar de AGV’s kunnen de pallets ook afzetten op een bufferbaan. Algemeen directeur Dieter Kalb van UVEX Safety Logistics is uiterst tevreden: “Het systeem functioneert feilloos en kent eigenlijk geen stilstand. De capaciteit van beide voertuigen is toereikend, ook op piekmomenten. Als ze nog beter gaan presteren, veroorzaken ze files in de navolgende processen.”
